نماد سایت تکنوفنر

فنر تخت ، ساختار و موارد کاربرد

فنر تخت

فنر تخت

1/5 - (1 امتیاز)

فنر تخت چیست؟

فنر در یک تعریف کلی هر جسمی که دارای خاصیت ارتجاعی یا کشسان باشد فنر نامیده می‌شود. یعنی اگر جسمی چه در فاز جامد یا مایع یا گاز پس از بارگذاری تغییر شکل دهد و پس از برداشتن بار به حالت اولیه بازگردد فنر نام دارد فنرها انواع متفاوتی دارند در مقاله های قبلی در مورد انواع پرکاربردترین فنرها توضیحات جامعی داده شد و می توانید با مطالعه مقاله انواع فنر اطلاعات کاملی در رابطه با این قطعه پرکاربرد پیدا کنید.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد نوعی از فنر صنعتی که از آن با عنوان فنر تخت یاد می شود در اختیار شما قرار دهیم. بدین منظور ابتدا توضیحاتی کلی ولی جامع در مورد فنر تخت و انواع آن و همچنین ساختار و موارد کاربرد آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع فنر تخت

فنر تخت انواع مختلفی دارد که عبارتند از :

البته انواع دیگری از فنر تخت نیز وجود دارد اما انواع نام برده شده از مهم ترین و پرکاربردترین انواع فنر تخت می باشند.

فنر تخت ساده

فنر تخت ساده اولین نوع فنر تخت می باشد که متشکل از لایه های فولادی ( فولاد فنر عملیات حرارتی شده) با مقطع مستطیل شکل و قوس دار است که طول لایه ها از لایه اول به سمت لایه آخر کاهش می یابد. در این نوع فنر لایه ها معمولاً به وسیله یک پیچ مرکزی به هم متصل شده اند .

 

 

فنر تخت

 

 

کاربرد فنر تخت ساده

این فنر در محدوده وسیعی از خودروهای باری ( تجاری ) و واگنها مورد استفاده قرار می گیرد.

فنر تخت ورقه ای

این فنرها از قدیمی ترین اشکال فنر هستند که قدمت بسیار زیادی دارند. این فنرها با ایجاد لایه های چندگانه فلز ساخته می شوند و جنس آنها از فولاد آلیاژی بالا و مواد سبک تر مانند فولاد کم کربن است.

کاربرد فنرهای ورقه ای

این فنرها از اجزای مهم تعلیق اتومبیل ها و دیگر وسایل نقلیه هستند که باعث کنترل فشار و ثبات می شوند و سایش و پارگی قسمت های دیگر را به حداقل می رسانند.

فنرهای مسطح ورقه ای به دو دسته تک ورقه ای و چند ورقه ای تقسیم می شوند.

فنر تک ورقه ای

فنرهای تک ورقه ای از یک صفحه فولادی ساخته می شوند که در مرکز آن ضخیم و لبه های آن نازک تر است. برای دوام و ایمنی فنر ضخامت و طول ورقه بسیار مهم است. این نوع فنر نرخ فشار کمتری در اختیار قرار می دهد و از نظر کم شدن و کنترل محور سفتی کمتری دارد.

فنر چند ورقه ای

این فنرها به نام فنر چند برگ نیز شناخته می شوند. برای تولید این فنرها چند صفحه فولادی انحنا دار روی هم قرار داده می شود که طول و شکل هر کدام از این صفحه ها برای تحمل مقدار مناسب بار و تنش بسیار مهم است. هر صفحه به گونه ای باید طراحی شود که از صفحات بالایی و زیرین خود پشتیبانی کند.

وظیفه این نوع فنر حفظ ثبات و ایمنی یک وسیله نقلیه است که با داشتن ویژگی بالا میتواند کنترل بار وسیله نقلیه را فراهم کند.

فنر تخت پارابولیک

فنر پارابولیک صفحه یا مجموعه ای ازصفحات است که به شکل سهمی به صورت موازی در کنار هم قرار میگیرند. به سبب اینکه تغییر ضخامت در این فنرها  بر اساس فرمول پارابولیک است به این فنرهای فنر تخت پارابولیک گفته می شود. در این فنرها طول لایه ها یکسان در نظر گرفته می شود ولی ضخامت آن در طول لایه ها به جهت بهینه سازی وزن مواد مصرفی و یکسان سازی تنش وارده به فنرمتفاوت در نظر گرفته می شود.

 

فنر تخت

 

 

 

کاربرد فنر پارابولیک

از این فنرها در خودروهای باری ( تجاری ) و واگنها و اکثر خودروهای تجاری روز دنیا استفاده می کنند همچنین به دلیل انعطاف پذیری زیاد این فنرها از آن ها در اتوبوس ها استفاده می شود.

فنر لینک

فنرهای لینک نوع دیگری از فنرهای تخت هستند که در تاسیسات و مکانیک کاربرد زیادی دارند.  این فنرها همانند فنرهای پارابولیک دارای تغییر ضخامت در طول لایه هایشان بوده و بعضاً جهت اتصال فنر بادی به شاسی در قسمت اتصال دارای خمیدگی z شکل می باشند .

 

کاربرد فنر لینک

در برخی خودروهای باری سنگین و یا تریلهای سیستم تعلیق بادی از این نوع فنر استفاده می شود.

برای دریافت قیمت فنر تخت با ما در تماس باشید.

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده لازم را برده باشید. سوالات و نظرات خود در قسمت نظرات این صفحه برای ما و دیگر خوانندگان این مقاله درج نمائید.

خروج از نسخه موبایل